Treman

 

Start SEEKER Painaway X- Rost bilar & hobby kontakta oss/ Contact us kantskär fotogalleri greppo Snöblad hagakantskär

 

 

bilar & hobby

Buick Limited 1958 4dr ht

Renovering

 

Köpte den här hösten 2001 för att helrenovera. Kom direkt från Texas till örebro där jag fick hämtade den. Hade från början planerat att det fick ta 5 år, nåt jag senare förlängt ganska mycket och ser den idag mer som en pensionsföräkring . 

 

07

Välkommen till Sverige

 

Tanken dök upp på kvällen innan jag och en polare skulle åka till Örebro och göra klart affären. Hade lagt mej och såg bilden framför mej hur bilen stog där på skroten mitt i öknen i Texas, hur sanden yrde i vinden, risbollar som rullade förbi och det spretiga taniga gräset som växte både runt och i den gamla Buicken.

 

Då, mitt i den bilden kom en skallerorm och kröp!!! sen kom en skorpion!!! å så fågelspindlar!!!   ÅHH HUVVA !!!!   

     

Genast klarvaken.

 

Hade ju sett ett program om livsfarliga gift spindlar från just texas på discovery bara veckan innan.

 

-Hm nää sånt är det inte med i den, tänkte jag lungt och somnade.

 

Dagen därpå for vi iväg som planerat och jag nämnde mina tankar för min kompis, men han sa lika som mej att sånt följde nog inte med.

 

Lugn igen.

 

Väl framme visade Tomas oss bilen och när han öppnade en av bakdörrarna och blottlade ett hiskeligt stort bisamhälle var den första och enda tanken MÖRDARBIN !!!!!!!!

som om allt där borta måste vara dödligt farligt.

 

10

Importören

 

Knuffe fixade transporten från Örebro hem till Ljusdal. Bilen fick stå ute så länge, hade lite olustkänsla att dra in den med en gång med tanke på små levande ting, full i skit var den med och det lättaste var att skotta ur den med en spade. Mördarbina förpassades till en kontainer med hjälp av ett kvastskaft.

 

Hösten hade hittills varit ganska human, tempen hade legat runt nollan, men nu skulle det bli både kallare och komma snö så den kunde inte stå ute så länge till.

Plockade loss så mycket som möjligt där den stod och det var när jag lossat en mindre list på en av framdörrarna det började.

 

 

bu58dem2

Nedmontering

 

Stod inne vid en arbetsbänk byggd på ett gamalt operationsbord och pekade rent

listen invändigt när jag såg en konstig bommulstuss där i listen.

pekade på den med mejseln men den betedde sig så konstigt, fjädrade liksom,

 så jag tog i lite hårdare och det var då den hoppade fram ETT MONSTER med åtta ben svart med nån fläck på ryggen

.

HUUVVAHUUUVVVA!!!. ( ja visserligen bara 1,5 cm men ändå).

 

Den hoppade ner på bordet, sprang till kanten där den tvärvände och fick syn på mej. Med mord i blicken på alla 16 ögonen sprang den emot mej och reste sej på alla4 bakbenen och sträckte dom andra 4 benen mot mej ungefär som om den skulle strypa mej.

Tycktes som om den högg efter mej med sina jättelika tänder och att den drägglade ur käften.

 

PANIK!!!

 

Rent reflexmessigt greppade jag det första jag kom åt viket var en hammare

en ganska stor sådan och slog den i huvé på´n  SPLATH.

 

 

bu58dem3

 

 

Ringde Börje B som varit mycket i staterna och råkat ut för diverse "ohyra".

efter en kort beskrivning så sa han -Det där är troligtvis svarta änkor.

Dubbel HUUVVA!!!!!

Vad gör man?. Som tur var kom kylan mycket lämpligt, den natten sjönk tempen till 16 minus och jag kände en stark tillfredsställelse med att dom små odjuren nu satt och frös ihjäl.

 

-Välkommen till Sverige he he, tänkte jag skadeglatt.

 

Hittade sedan bon i nästan alla lister och det rörde sej inget i dom så jag kunde lungt ta in dom i värmen för att rengöra. MEN efter bara nån minut i plusgrader vaknade dom små mördarmaskinera till liv igen!!! SPLATH igen.

 

Följande dagar hade snön börjat komma och var nu några decimeter tjock.

Måste ju ha in bilen, kan inte stå framför portarna längre.

 

åkte till affären och frågade efter radar ( det starkaste vi svenskar är betrodda med)

-Vad ska du med radar till den här årstiden undrade expediten.

-Ska döda svarta änkor sa jag. Sen va ju rycktena igång.

 

Välförsedd med radarburkar vågade jag nu dra in bilen i värmen, -Nu ska ni få.

Men klockan hade blivit mycket och sängen lockade, tja dom läre väl inte tina upp förrän i morgon ändå, tänkte jag, tar ju lite tid för plåten att ta åt sej värme å så.

 

fast, hm, tänk om!!

 

Okej om dom vaknar men jag vill inte ha dom runt verksta´n och hur får jag dom isåfall att hålla sig i bilen??

 

Flugpapper runt bilen hade kanske funkat men den här årstiden är det inte så lätt att köpa sånt vartsom helst och klockan var ju ändå för mycket så inget var öppet.

 

SEGT vad är SEGT tänkte jag, och det enda jag kunde uppbringa den tidpunkten var en gammal seg bakaxel olja,

Hmmm får duga det kommer dom inte att gilla. 

Så det blev en fin liten cirkel runt bilen påminde nästan om nåt okult. Men  jag

 kunde iallafall sova gott den natten.

 

 

bu58ramlyft4

Ramlyftet

 

När jag nästa dag kom på verksta´n, var det första jag kollade om det satt nån död spindel i oljan.

Det gjorde det inte MEN 4 st spår skvallrade om att jag nu hade lika många svartaänkor någonstans i lokalen JÄTTE HUUVVVA!!!!!

 

dom hade brakat rätt ut i den sega smeten och utanför den syntes hur dom kladdat ner sig och var och en lämnade spår efter 8 små tassar, Och alla som sett oljiga spindeltassavtryck kan nog hålla med om att dom kan vara ganska gulliga trots allt,  ja spåren alltså.

 

På telefon och ringa anticimex. Att dom skulle fryst ihjäl trodde dom inte, minst 20 grader en längre tid men det var ingen garanti det heller för dom glykolfyllda odjuren. Dom tyckte att jag skulle ta reda på vilken sort det var så skulle dom komma ut sen.

Att dom kunde bosätta sig och kanske tillockmed föröka sig gjorde ju inte saken bättre.

 

Åsså kom tankarna på vad grannarna skulle säga, å den stackars nyhitflyttade veterinären i grannhuset som bara några månader innan fått en stor dubbeldäckad buss inrullad i entren så hela huset flyttade sig, och nu kommer det svarta änkor från andra sidan och biter ihäl hans kunder!!!   nä får inte hända.

 

Ringde till skansen akvariet som gav mej ett telefonnummer till en kille i Göteborg som dom brukar använda för artbestämning.

 

Han bodde i en tvåa centralt och hade hundratals spindlar i lägenheten, troligtvis är det överflödig information att nämna att han var singel.

 

-Skicka ner en. sa han - Å du var försiktig med den så den inte gör sig illa (precis som om det skulle bry mej då) och skriv inte på paketet att det är en spindel för posten blir så konstiga då. Sagt & gjort lurade in en spindel i en fotoburk med lite fuktigt toa papper i och skickade.

 

 

bu58ramivagga1

Karossen i vaggan

 

Det blev ganska ensamt på jobbet den kommande tiden, va nog bara Anders som vågade hälsa på för en kort stund när han skulle mäta några plåtar.

Han informerade mej om att rycktet nu nått till hans arbetsplats några mil bort och att spindlarna växt från verkliga1,5 cm till över 2 decimeter och att dom åt allt från hundar till små barn.

Farsan som så spydigt å hånfullt sagt  -är du rädd för några små spindlar och sen skrattat gott, hoppade bra mycket högre än Kajsa Bergqvist när jag släppte lös en tillfångatagen spindel på fikabordet där vi satt.

Har inte sett gubben sen dess.

Vid det laget hade jag nog fångat in minst ett trettiotal spindlar.

 

 

bu58ram11

Chassit

 

Efter några dagar ringde jag upp göteborgar´n, spänd på svaret.

 

-Nä det är inte några änkor det där inte, bara en liten hoppspindel typisk för öknen i Texas. Sen började han med världens inlevelse ivrigt att berätta om dom, han var så intresserad och att döma av  hans tonfall började jag att undra om det var en söt liten kattunge jag skickat och inte en äcklig spinel j--el.

 

Hans inlevelse var så medryckande när han i detalj beskrev hur graciöst dom jagade, hur dom drog ut larmtrådar och gömde sej bakom stenar och grenar för att sedan hoppa på dom insekter han tänkt sig till middag.

 

Efter att lyssnat på allt positivt den här nu värdefulla krabaten kunde, började jag som smått att sympatisera med dom.

 

Han beskrev dom verkligen som en kattunge och rädslan jag haft för dom var nu som bortblåst. sen började han att berätta om deras sociala beteende.

 

-Dom är riktiga kelgrisar och dom är mycket nyfikna så om du ser nån som springer och väder och kommer emot dig så vill dom bara hälsa och vara trevliga.

 

Hmm då kom jag att tänka på den där stackarn som suttit i sitt hem (cromlisten)

gungat över atlanten så han säkert blev sjösjuk och kräktes lite, suttit och frusit i ett främande land, kommit in i värmen och fått en skruvmejsel i nacken, livrädd sprungit iväg för att söka skydd, fått syn på mej och tvärvänt för att säga

 

-hej husse

 

Åsså slår jag en hammare i huvé på´n.

 

Det är nog första gången i mitt liv jag har haft dåligt samvete för att jag dödat en spindel.

 

Provade att ha dom i ett akvarium men dom dog eller åt upp varandra sparade några i en liten spritflaska och ska gjuta in dom i plast och ha som nyckelring.

 

 

bu58ivagga2

 

 Det tog ytterligare ett år att komma igång med karossen, började som smått men insåg ganska snart att det saknades verktyg för att forma plåt.

Fick bygga engelskt hjul, sick & fals sen köpte Börje B krymp o sträck i staterna när han var där.

Rost ä ju skit men det var ganska kul att forma plåten. Var väldigt lärorikt och efter en videokurs av lazze så funkade det ganska bra.

 

 

bu584

Dåligt golv å bagage

 

Fick byta nästan hela bagagen inkl. res. baljan, halva golven bådefram och bak,

Listerna runt bagagen och bakrutan och lite fix på torpeden. Bytte taket med när jag ändå var i farten.

 

 

bu585

Ny balja

 

 

Som att lära sig trolla, kändes som när plåten började forma sig som man ville ha den med hjälp av engelska hjulet, krymp å sträck och sick å falsen.

Fuskade till det lite genom att gjuta av baljan i glasfiber invändigt först, en stark form så jag kunde justera plåtarna mot den.

Baljan består av tre plåtar, Hö + Vä och mitt. som svetsats och slipats. Tenspacklade sedan skarvarna.

 

 

bu586

Klar under på med grund.

 

Sen jag fick hem -59an så har det inte hänt så mycket på -58an. ska bli nya ryck till vintern. Då kommer det mer bilder här varteftersom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buick Electra 4 dr ht 1959

Renovering

 

Måste ju ha en bil att åka i medans -58an blir klar. Letade ett vettigt objekt i över ett år men just när jag ska ha nåt finns det ju aldrig nåt.

 

Köpte den här i colorado via en kille i Värmland. Skaplig i karossen bara tre minre rosthål att laga.

 

Motor och låda var ok. trots att NEZZE dömt ut den som  SOPSLUT!!   för att den gick att dra runt förhand. 

Annars såg den för j--lig ut.  Fick vänta i ett år på att få hem den.

 

 -riiing i mööörn taaar tiii veetu!! var standard svar.

 

Inga hemska spindlar i den här bilen iallafall.

 

buick225-59hö

buick225-59vä    

(Hemma i Colorado)

 

 

 

buick225-59inv

 (Lite sliten inredning. Men råttbona var intakta.)

 

 

Nåja den som väntar på nåt gott!!?? hem kom den.

 

Bilen va lite sliten i lacken, obefintlig inredning och alla lister va buliga. Kardanröret va ihoptvingat med lådan (ä ju lite konstig konstruktion på Buick av dom här årsmodellerna) så splinesen pressat nya spår. bromsar & avgassystem var slut, plus allt annat som måste fixas.

 

 

 bu59o                          

bu59a

 

 

Nerslipad plåtren. Den lilla rost som fanns svetsades. Fick spackla lite innan waschprimern lades. därefter tökena däringa slipgrund (gillar inte den) åså på med Y3D Röd.  

 

Hade lejt en kompis som är bra på att lacka, jag skulle serva honom med färdigblandad färg och hålla sladdlampan.

 

Efter att han först suttit sönder min fina trästol som jag ärvt av min mormor och att han plötsligt drabbades av lite nervösa symptomer när jag sagt att det är många som kollar på såna här bilar, fick jag spruta själv och han höll i lampan.

 

( han ä skitduktig i vanliga fall )

 

Tja så fördriver man en julhelg i Ljusdal.

 

 

bu59e

 

 

ÅSSÅ på med lite crom.

 

Det är ju här det roliga börjar. Fast det var ett fasligt jobb att rikta och slipa och polera varenda list. Hade mycket hjälp av Sissi som gnodde och svor så det stog härliga till.

 

Ny framruta och dörrutor. Snåla in på däcken blev dubbryckta vinterdäck måsta komplettera lite cromdelar först.

 

 

bu59dörrsidor2

bu59soffa1

 

 

Dax för lite inredning, bilen skulle egentligen ha klätts i staterna före avresan (billigast så) men eftersom jag inte örka vänta på´n så gjorde vi det själv istället (har en liten avdelning för sånt på verkstan) Matta och innertak köpte jag sen syddes dörrsidor och säten. Div smådetaler och "krockkudden" på instrumenten.

 

 

bu59baksäte1

 

Baksäte och kuddar med Buicklogga

 

 

Tur att digitala bilder ser bättre ut än i verkligheten, hursomhelst kul var det och jag lärde mej mycket.

 

Dags för reggbesiktning. Då våran man på bilprovningen tydligen haft det på tok för jobbigt och blivit utbränd ( alla vet ju hur stressade dom är på svensk bilprovning) så fick det bli bilprovningen i Bollnäs istället.

 

Så på´men på oves flakväxlare igen, var även han som va med som chaufför när jag hämtade bilen i Karlstad eftersom jag saknar E kort.

 

Hmm ja chaufför föresten??

 

Jag föreslog att vi skulle åka mitt i natten så kunde jag köra tomt genom dom trolska Hälsingeskogarna och en bit genom Dalarna, så kunde han sova lite och orka både merbiten dit och hem.

 

Men han satt bara å chattra hela vägen och när jag blev trött och solen började gå upp och farbror mässing med den så va han också jätte trött å måsta sova.

 

När vi på morgonkröken kört igenom den tredje poliskontrollen utan att bli stoppad fick han så lov att köra.

 

Bes. Ua

 

 

bu59hö2

Halvklar fortsättning följer

 

 

 

 

Bröllopps & studentkörning

Ni kan boka oss till den stora dagen